Akné

Akné neboli trudovitost je kožní onemocnění, s jehož projevy se už trápila většina z nás, a to nejenom v období dospívání.

Charakteristickými příznaky tohoto problému jsou zarudlé pupínky a puchýřky na obličeji, zádech, hrudníku, šíji a jiných částí těla. U nejobvyklejší formy akné dochází ke vzniku hrbolků s hnisavým vrcholkem, u závažnějších případů se pod kůží mohou objevovat shluky dutinek naplněných tekutinou, které jsou často velmi bolestivé. Neléčené akné v tomto případě může vést k tvorbě trvalých dolíčků a jizev.

Příčinou vzniku akné je zánět mazových žláz – v tukových žlázkách a koříncích chloupků a vousů dojde k vytvoření velkého množství mazu, který pak může vytvářet tuhé látky (komedony) – ty pak ucpou póry v kůži. Pokud taková mazová „zátka“ pod povrchem kůže praskne, může vzniknout ohraničená bakteriální infekce.

Ke zvýšené tvorbě mazu dochází většinou při hormonální nerovnováze – nejčastěji tedy v období dospívání (především u mužské části populace), u žen pak v období menstruace a těhotenství. K dalším možným příčinám vzniku akné patří stres, užívání některých léků (anabolické steroidy, hormonální antikoncepce), odborníci dokonce tvrdí, že i nesprávná výživa, konzervační látky popř. alergie různého původu.

Tipy pro správnou výživu

Pokud chceme předcházet vzniku akné (v případě hormonálních příčin jejího vzniku alespoň zpomalit tvorbu pupínků), je nezbytné dodržovat následující postupy:

Nejprve je nutné upravit životosprávu - v jídelníčku výrazně omezit tučná jídla, uzeniny, sladkosti včetně bílého pečiva, jakékoli sladké nealkoholické nápoje. Svoji pozornost zaměřte na konzumaci čerstvého ovoce a zeleniny, celozrnných potravin (pečivo, těstoviny apod.).

Z doplňků stravy zvolte:

  • Vitamín B6 – 20–30 mg nejlépe ráno. Pozor na příliš vysoké dávky vitamínu B6, které při dlouhodobém příjmu mohou mít negativní vliv na nervy – z toho důvodu je vhodnější použít celý B komplex.

  • Vitamín C – optimálně užívat v průběhu dne v celkovém množství 1000 mg (nejlépe v 4-5 dávkách). Zvolte výrobek, který kromě kyseliny askorbové obsahuje i extrakty z rostlin (zvyšují celkový efekt).

  • Vitamín E – užívejte pouze přírodní formu, vhodné jsou dávky od 50 mg denně. Takové výrobky je nejvhodnější užívat vždy s jídlem.

  • Selen – 3x denně 50 mcg, společně s vitamíny C a E podporuje imunitní systém a tím omezují šíření infekce.

  • Beta-karoten – organismus z něj vyrobí vitamín A, který zpomaluje tvorbu kožního mazu a nadměrné rohovatění vlasů a kůže. Mnohem účinnější je užívat tuto látku v komplexu s dalšími karoteny a karotenoidy.

  • Omega-3 mastné kyseliny – 3x denně 500 mg nejlépe před jídlem, v dlouhodobém horizontu působí protizánětlivě.


Důležitou roli hraje i správné ošetření pleti – místa postižená akné se nesmí škrábat ani třít (mohlo by dojít k rozšíření infekce), před vymačkáním uhrů je důležité pečlivě omýt ruce, před i po ošetření očistit postižená místa alkoholem (před takovým zákrokem je vhodné kůži napařit horkou vodou – póry se teplem rozšíří a vymačkávání je snazší).






Škola zdravého vaření