Ananas

V jižních zemích se už po dlouhá staletí věří v různé léčivé schopnosti ananasu, což dokládá i jeho hojné používání v lidové medicíně. Zajímavé však je, že i přes tuto pověst ananas neobsahuje nijak zázračné množství živin. Toto ovoce je poměrně bohatým zdrojem vody, z celkového objemu až 90%. Mělo by nás však zajímat, že plody obsahují význmané množství důležitého draslíku a vápníku, z vitamínů pak kyselinu askorbovou (vit.C).

Ananas je tropická mnohaletá rostlina, jejíž plody mohou dosahovat až 3 kg hmotnosti. Nejčastěji mají žlutou až bronzovou barvu, uvnitř plodu se nachází žlutá dužnina.

Do popředí vědeckého zájmu se ananas dostal s objevem bromelinu – to je enzym, který rozkládá bílkoviny. Tato látka má natolik silné účinky, že lidé pracující na ananasových plantážích a v konzervárnách musí nosit ochranné obleky, aby nedošlo k poškození kůže. Účinků bromelinu však lze využít i v náš prospěch – běžně se používá v medicíně v koncentrované formě jako tablety či kapsle pro lidi, kteří mají problém s trávením bílkovin. Výrobci doplňkové výživy tuto informaci využili pro svůj prospěch a začali hromadně vyrábět přípravky s obsahem tohoto enzymu pro hubnoucí efekt.

Pokud ananas konzumujete v čerstvé podobě, obsahuje dostatek účinného bromelinu, takže je zbytečné utrácet za různé výrobky. Konzervování ananasu bromelin ničí, pokud tedy máte zájem využít zázračných účinků této látky, konzumujte ananas jen čerstvý.

Velký ohlas získal ananas pro svůj obsah bromelinu v případě léčby zánětlivých onemocnění (např. kostní a revmatoidní artritidy). Vzhledem k tomu, že urychluje obnovu tkání, doporučuje se ananas konzumovat při zraněních ve sportu, jako jsou pohmožděniny, vyvrtnutí, tvorba puchýřů apod. Ananas obsahuje také velké množství kyselin, které ve své organické formě podporují zažívání a působí močopudně.

Ananas po sklizni už nesládne, spolehlivým ukazatelem zralosti jsou čerstvé zelené listy na plodu a intenzívní sladká vůně. Při nákupu vybírejte především pevné, neotlačené plody, které skladujte při pokojové teplotě. Vyhýbejte se konzumaci nezralých plodů, mají extrémně vysoký obsah kyselin, které mohou poškodit zuby a žaludeční sliznici.



Škola zdravého vaření