Celiakie - Tipy pro správnou výživu

Lepek je směs bílkovin obsažená v obilných zrnech. Nesnášenlivost našeho těla vzniká pouze na jednu bílkovinu – u pšenice je to gliadin, u žita sekalin, u ovsa avenin a u ječmene hordein. Při bezlepkové dietě je tedy nutné ze stravy vyloučit všechny potraviny obsahující výše jmenované obilniny. Vybírejte si proto potraviny, na jejichž obalech najdete symbol přeškrtnutého klasu.

Pokud chcete kupovat potraviny bez uvedeného symbolu, snažte se vyhýbat i výrobkům, které obsahují lepek ve skryté podobě (většinou se jedná o produkty, ve kterých byla mouka použita jako přídavek – výrobci potravin jsou povinni na etiketách uvádět složení svých výrobků).

Vždy sledujte složení těchto potravin:

  • zpracované masné výrobky (uzeniny, konzervy apod).

  • sojové produkty

  • cukrovinky, pudinky, zmrzliny

  • polévky v sáčku

  • ochucovadla (hořčice, kečupy, sojové omáčky aj.)

Abyste nahradili všechnu zapovězenou stravu, jezte hodně brambor, luštěnin, rýže, kukuřice a ořechů. Místo klasické mouky používejte sojovou, kukuřičnou a rýžovou. Jezte hodně čerstvé zeleniny a ovoce, nezapomínejte na zakysané mléčné výrobky, drůbež i ryby (u masa dávejte pozor na jejich konzervovanou podobu).



Škola zdravého vaření