Cholesterol - jsme jím ohroženi?

Vážení čtenáři, mnozí z Vás už bezpochyby zaregistrovali v televizi sérii reklam na jistou potravinu, při jejíž každodenní konzumaci snížíte po několika málo dnech cholesterol v krvi, v opačném případě vám výrobce vrátí peníze. Opravdu zajímavá reklama, je však ve skutečnosti nezbytné dělat si starosti s vysokou hladinou cholesterolu, jak nás straší lékaři i výrobci některých produktů?

Podívejme se na tento problém podrobněji. Cholesterol je pro naše tělo nezbytná látka, která je součástí téměř všech tuků. Je výchozí látkou pro tvorbu některých hormonů, je nezbytnou součástí žlučových kyselin, bez kterých nejsme schopni strávit potravu, vzniká z něj mj. i vitamín D.

Cholesterol si naše tělo zčásti vyrábí samo v játrech, zbytek dodáváme živočišnou stravou – pokud z důvodu různých diet nepřijímáme cholesterol žádný, tělo zvýší jeho vlastní produkci, takže ve skutečnosti nám jeho nedostatek nehrozí (organismus dospělého člověka obsahuje takto dokonce až 100 g této látky). Lékaři nás neustále vyzývají k tomu, abychom pečlivě sledovali hladinu cholesterolu - normální hodnoty pro dospělé by se měly pohybovat do 5 mmol/l, v případě rozmezí od 5 do 6,5 mmol/l se jedná o zvýšené hodnoty a pokud se zjištěný údaj pohybuje nad 6,5 mmol/l, je to pro vás riziková hodnota. Co to všechno pro nás znamená?

Faktem je, že pokud se hladina cholesterolu blíží k vyšším hodnotám, může se tato látka ukládat do stěn našich cév a způsobovat jejich kornatění – tím se zužuje průchodnost cév a dochází k poruchám prokrvování, které může vyústit v infarkt popř. mozkovou příhodu.

Celý problém příjmu a kontroly hladiny cholesterolu je však trochu složitější. Cholesterol je v naší krvi přenášen látkami, které se nazývají lipoproteiny. Existují tzv. "špatné" neboli LDL (low density lipoprotein = lipoproteiny s nízkou hustotou), které přenáší cholesterol k orgánům (při jeho nadměrné koncentraci bohužel i do stěn poškozených cév, kde podporuje aterosklerotické procesy), a tzv. „dobré“ neboli HDL (high density lipoprotein = lipoproteiny s vysokou hustotou), který cholesterol z orgánů odnáší. V převážné většině případů souvisí zvýšená hladina cholesterolu s vyšším množstvím lipoproteinů, a to především LDL – a teprve tady dochází k problémům, před kterými se nás snaží odborníci varovat. Cholesterol vázaný na LDL má tendenci oxidovat a tím se přednostně ukládat do tzv. sklerotických plátů v cévních stěnách.

Náš organismus si sám od sebe nedokáže poradit s nadbytkem "špatného" cholesterolu (u zdravého jedince je obsah HDL přibližně 4x nižší než LDL), proti těmto procesům se ale můžeme bránit několika způsoby. Efektivním a trvalým řešením je zařadit do každodenní stravy potraviny, které obsahují dostatek antioxidantů (vitamínu C, E, karotenů a široké řady fytolátek s antioxidačními schopnostmi) a které snižují množství LDL a současně i mírně zvyšují HDL. Mezi takové potraviny patří syrová cibule a česnek, citrusové ovoce obecně, avokádo, mírné množství vína (především červeného), oleje lisované za studena (olivový, lněný, ze světlice barvířské), ryby jako zdroj omega-3 mastných kyselin, zelený čaj, sója jako bohatý zdroj lecitinu aj.

V souvislosti se změnou jídelníčku je důležité také omezit příjem nasycených (živočišných) a polynenasycených kyselin (vyskytují se převážně v rostlinných tucích), které zvyšují "špatný" cholesterol v krvi a vyhnout se nadměrné konzumaci potravin bohatých na cholesterol (vnitřnosti, smetana, tučné tavené sýry apod.).



Škola zdravého vaření