Chronický únavový syndrom

Únavovým syndromem trpí miliony lidí na celém světě. Projevy tohoto onemocnění se po dlouhá léta označovaly různými názvy (myalgická encefalomyelitida, syndrom chronické neuroendokrinoimunitní dysfunkce aj.), pojem chronický únavový syndrom je však nejpoužívanější. Nejčastěji se vyznačuje pocity hlubokého a dlouhodobého vyčerpání, poruchami spánku, špatným soustředěním, depresemi, bolestmi kloubů a svalů, bolestí v krku, zvýšenou teplotou...

Stále se vedou spory o tom, zda je únavový syndrom specifické onemocnění nebo jen soubor spolu nesouvisejících příznaků. Často bývá lékaři diagnostikován jako fibromyalgie, což je podobné onemocnění provázené navíc bolestmi svalů. Obě tyto jmenované choroby postihují častěji ženy než muže.

Konkrétní příčina vzniku chronického únavového syndromu není doposud známa, většinou se však odborníci shodují na tom, že významnou roli zde hraje oslabený imunitní systém v kombinaci s fyzickým i psychickým přetížením (přibližně 60 procent postižených tvoří alergici), někteří trpí i různými autoimunními nemocemi (lupus apod). Další možné a často uváděné příčiny mohou být stres, poruchy centrálního nervového systému, svalového metabolismu, spánku aj. Aby toho nebylo málo, připisuje se chronickému únavovému syndromu i vliv toxinů ze znečištěného prostředí, nízkému krevnímu tlaku a abnormální hormonální aktivitě.

Únavu může vyvolat Jakýkoli nedostatek nutričních látek, proto je nejprve důležité vhodně upravit jídelníček – strava by v tomto případě skutečně měla být rozmanitá a vyvážená, důraz bychom měli dát na čerstvé ovoce a zeleninu, celozrnné produkty, ryby…

Doplňky stravy jsou v léčbě únavového syndromu prakticky nezbytností – k multivitamínovému přípravku přidejte vitamín C společně s bioflavonoidy (celkem 1 gram denně v několika menších dávkách).

Imunitní systém skvěle podpoříte užíváním omega-3 kyselin (2 gramy denně) a echinacei (třapatky). Účinek této kombinace bude mnohem silnější, pokud přidáte lékořici, sibiřský ženšen (oba přípravky posilují nadledvinky, které vylučují hormony neutralizující stres), koenzym Q10 (posiluje srdeční činnost) a B komplex (podporuje tvorbu energie a má protistresové účinky).

Mnozí odborníci doporučují vyzkoušet různé relaxační techniky (meditace, jóga), populární je také muzikoterapie.



Škola zdravého vaření