Chudokrevnost

Chudokrevnost je stav, při kterém je v krvi nedostatek červených krvinek nebo hemoglobinu (červené krevní barvivo v krvinkách, které přenáší kyslík) - při chudokrevnosti nedostává tělo dostatek kyslíku a výsledkem je únava a slabost.

Nejběžnější příčinou vzniku chudokrevnosti je nedostatek železa, který vzniká především při dlouhodobé a postupné ztrátě krve, která vyčerpává zásoby železa v organismu (železo je v krvi vázané na hemoglobin a při jeho deficitu klesá celková hodnota hemoglobinu). Tímto problémem jsou nejčastěji postiženy ženy se silným menstruačním krvácením, ke ztrátě železa krvácením však dochází např. i u hemoroidů, polypů konečníku, vředovém onemocnění střev apod.

Další možnou příčinou chudokrevnosti (i když méně častou) je anémie z nedostatku vitaminu B12 (tzv. perniciózní anémie) nebo chudokrevnost z nedostatku kyseliny listové – obě látky jsou důležité pro tvorbu červených krvinek (tímto typem jsou nejčastěji postiženi alkoholici, kuřáci a těhotné a kojící ženy). Perniciózní anémie může vzniknout i v důsledku nevhodných stravovacích návyků popř. poruchy vstřebávání některých látek – typickým příkladem jsou lidé vyhýbající se konzumaci masa (vegetariáni, vegani).

Víte, že… většina žen po menopauze a prakticky všichni muži v každém věku mají ve stravě železa dostatek a pokud to není nezbytně nutné, měli by se užívání přípravků s obsahem železa vyhnout? Nadbytek železa působí jako oxidant a vytváří v těle volné radikály.

Tipy pro správnou výživu

Pokud jste pobledlí a cítíte se unaveni, je vhodné podstoupit vyšetření krve, které určí příčinu problému – pokud bude prokázána chudokrevnost, je dále nezbytné stanovit její příčinu.

Pokud vznikne chudokrevnost z nedostatku železa, je vhodnou kombinací užívání potravních doplňků železo (v podobě organické soli – např. fumarát železnatý) a vitamín C (železo je základní složka hemoglobinu a vitamín C jej pomáhá lépe vstřebávat). Užívání extraktů třapatky (echinacea) podporuje mj. i tvorbu červených krvinek.

Pokud se jedná o anémii z nedostatku vitamínu B12 a kyseliny listové, určitě tyto dvě látky zařaďte do suplementárního programu. Užívání vitamínu C podpoří jejich lepší vstřebávání.

Do každodenního jídelníčku vybírejte potraviny bohaté na železo (sezamový olej) a vitamín B12 (červené maso, játra, korýši, fazole, pšeničné klíčky) a kyselinu listovou (sýr, ryby, vejce, maso).



Škola zdravého vaření