Funkční potraviny

Oblíbenost funkčních (obohacených) potravin mezi spotřebiteli neustále roste. Mohou za to jenom masívní reklamy výrobců těchto potravin nebo skutečně pozitivní dopad na náš organismus?

Funkční potraviny jsou potraviny obohacené o větší množství biologicky aktivních látek, než se nachází v jejich standardní podobě. Většinou obsahují určité vitamíny nebo minerály navíc, takže každá jejich porce dodá našemu tělu skutečnou procentní část doporučeného denního příjmu.

Jaké jsou nejznámější funkční potraviny?

Pečivo obohacené o kyselinu listovou (pomáhá v prevenci srdečního onemocnění a defektů páteře u novorozenců), jogurty obsahující speciálně vybrané bakterie, různé pomazánkové tuky s přídavkem rybího tuku popř. rostlinných ingrediencí snižujících cholesterol.

Mohou funkční potraviny působit jako léky?

Účelem tohoto typu potravin je pomáhat v prevenci některých zdravotních problémů. Zajímavým příkladem jsou užitečné střevní bakterie, které zmírňují onemocnění tlustého střeva, nebo rostlinné steroly v margarínech snižující hladinu cholesterolu.

Funkční potraviny se tedy řadí mezi potraviny a ne léky – nesmí se na nich uvádět, že jsou „účinné v prevenci“ nebo v „léčení“ určitých chorob.

Mají- li být funkční potraviny účinné, musí se jíst pravidelně, stejně jako doplňky stravy.

Probiotika a prebiotika

V současné době jsou zřejmě nejdostupnějšími funkčními potravinami mléčné produkty s obsahem těchto zdraví prospěšných bakterií.

V čem spočívá jejich zázrak?

Ve střevech žijí miliony bakterií, které mají životně důležitou úlohu v normální funkci zažívacího systému, v ochraně před rakovinou střev, snižování hladiny cholesterolu a dokonce i při syntéze některých vitamínů. Při jejich dostatečném příjmu zvládnou i zabránit vzniku škodlivých bakterií ve střevech, které vznikají při stresu, v průběhu užívání antibiotik a antikoncepce.

Probiotika jsou k dispozici ve formě různých mléčných produktů. Nejběžněji používanými bakteriemi jsou acidophilus (lactobacilus) a bifidus (bifidobacteria). Aby byly účinné, musí se přijímat každý den

Prebiotika jsou látky sacharidového původu, které prochází trávicím traktem beze změn a v tlustém střevě slouží jako potrava pro užitečné bakterie včetně probiotik.

Kyselina listová

Nízký příjem tohoto vitamínu je spojován s rostoucí hladinou homocysteinu a výskytem rakoviny tlustého střeva a Alzhemerovou chorobou.

Některé druhy pečiva jsou obohacovány o folacin, aby snižovaly výskyt těchto onemocněn í a především chránily plod před vrozenými poruchami nervové trubice.

Rostlinné steroly a fytoestrogeny

Rostlinné steroly jsou skupina rostlinných chemických látek s podobnou strukturou, jakou má cholesterol. Pravidelný příjem těchto látek snižuje hladinu cholesterolu v krvi a tím i významně riziko aterosklerotických onemocnění srdce. Z toho důvodu se přidávají do mnoha různých margarínů a másel.

Fytoestrogeny mohou snižovat riziko některých typů rakoviny (především prsu) a srdečních problémů. Z dlouhodobého hlediska pomáhají omezit příznaky a rizika osteoporózy.


Související články:

  • Významné zdroje funkčních potravin
  • Funkční potraviny vs. geneticky modifikované potraviny



Škola zdravého vaření