Jak číst obaly na potravinách

Kupujete potraviny "naslepo"? Nebo patříte mezi tu skupinu lidí, kteří poctivě a pečlivě studují každou informaci na obalech potravin? Pokud si nevíte rady, které informace jsou pro nás spotřebitele klíčové, poradíme vám, na co je dobré se konkrétně zaměřit.

V okamžiku, kdy vás při nákupu zaujme jakýkoli výrobek, pozorně si přečtěte informace uvedené na etiketě potraviny, přičemž si všímejte především:

  1. Trvanlivosti – je to nejdůležitější informace, která by nás měla zajímat. Není nic horšího, než koupit výrobek s prošlou trvanlivostí – riskujete, že potravina může být zkažená, napadená plísní apod. Věřte tomu, že nepříjemné zdravotní důsledky, které mohou nastat po konzumaci, nestojí za to.

  2. Složení surovin – pokud vám není lhostejné, co jíte, prostudujte i složení výrobku. Vždy máte možnost si vybrat potravinu, která obsahuje méně (popř. žádné) chemické konzervační látky, nebo si zvolit výrobek pocházející z kontrolovaného ekologického zemědělství. Při letmém prostudování složení výrobku můžete vybrat produkt s nižším obsahem tuku nebo jednoduchých cukrů – vaše tělo vám pak určitě poděkuje.

  3. Energetického složení výrobku – v případě, že si „hlídáte váhu“.

  4. Obsahu soli – některé potraviny neobsahují chemické konzervační látky, místo nich je však použita sůl (platí to především u masitých, uzených a instantních výrobků). Příliš vysoký příjem soli může poškozovat ledviny a zvyšuje krevní tlak.

  5. Obsahu vlákniny – platí to nejen pro výrobky, jejichž základem jsou rostlinné složky, ale některé druhy rozpustné vlákniny (např. inulin, pektin) začali výrobci přidávat do tzv. zdravých potravin (různé druhy tuků apod.).

  6. Obsahu cholesterolu – platí to především o výrobcích s obsahem živočišných tuků a vaječných žloutků a paštikách.

Pro zajímavost uvádíme ještě informace, které na každém výrobku musí být povinně vyznačeny:

  • množství (v jednotkách g, kg, cl, ml, l)

  • datum použitelnosti – bývá označeno „spotřebujte do:“ nebo „minimální trvanlivost do:“

  • obsah jedlé soli (pouze v případě, že je sůl v potravině obsažena ve větším množství než 2,5%)

  • složení potraviny – jednotlivé látky musí být uvedeny v sestupném pořadí (na prvním místě je látka, která je obsažena v největším množství)

  • zdravotní upozornění – pokud výrobek obsahuje složku, která může u některých lidí způsobit zdravotní problémy (např. lepek pro nemocné celiakií nebo aminokyselina fenylalanin pro fenylketonuriky)

  • obsah geneticky modifikovaných složek – u potravin, které obsahují geneticky modifikovaný organismus nebo byly geneticky upraveny

  • procento doporučené denní dávky na 100g potraviny – u výrobků, které jsou obohaceny vitamíny



Škola zdravého vaření