Jak nejlépe hubnout při sportování

Chodíte pravidelně do posilovny, cvičíte aerobic, běháte, jezdíte na kole jako blázen a nechtěné tukové zásoby se přitom nezmenšují? Snad každý, kdo se o něco podobného stačí, musí být v takové situaci zoufalý. A přitom řešení je tak jednoduché.

V okamžiku, kdy začnete vyvíjet jakoukoli fyzickou námahu a slibujete si od ní postupné ubývání tukových polštářů, vše je závislé na vaší tepové frekvenci. O co se vlastně jedná? Tepová frekvence (TF) udává počet tepů (stahů) srdce za jednu minutu. Její výsledná hodnota záleží na intenzitě fyzické zátěže a celkové trénovanosti. Pokud jsme v klidu a nic neděláme, pohybuje se TF mezi 60 – 75 tepy za minutu, čím více jsme trénovaní, tím je TF nižší (u některých sportovců může klesnout až na 50). Můžeme tedy obecně říci, že klidová tepová frekvence je jedním z významných ukazatelů fyzické trénovanosti člověka. Na opačném pólu se nachází tzv. maximální tepová frekvence (MTF) – v praxi není dobré často takových hodnot dosahovat, zjistit ji můžeme pomocí následujícího výpočtu (existuje jich několik, pro jednoduchost uvádíme pouze jeden):

MTF = 220 – věk

A jak nám tato čísla pomohou k vytoužené postavě? Ještě než začneme kalkulovat, měli bychom umět správně svůj tep změřit.

Nestarší osvědčený způsob v praxi je dvěma nebo třemi prsty uchopit vnitřní stranu zápěstí tak, abychom cítili vlastní tep, popř. udělat totéž na straně krku (vyrábí se i hodinky, které dokáží měřit tepovou frekvenci, ne každý je však má k dispozici). Pokud chcete zjistit svoji klidovou TF, změřte ihned po probuzení (tepy počítejte celou minutu). Aktuální tepovou frekvenci je dobré změřit ihned po zátěži (tepy počítejte 10 vteřin a hodnotu vynásobte šesti).

S takovými hodnotami pak můžete směle vytáhnou do boje proti tukovým polštářům – pro optimální spalování tuků je ideální tepová frekvence 55-65 % vaší maximální TF.

Takže pokud chcete opravdu účinně hubnout pomocí cvičení, začněte u těchto čísel! Ve vaší praxi to znamená, že vhodnějšími pohybovými aktivitami jsou pomalejší a volnější typy aerobního cvičení, tedy ne aerobic, ale např. Body-styling, jogging nebo jízda na kole.

Sporty, při kterých se tepová frekvence vyšplhá nad 70% maximální TF, jsou vhodné pro zvyšování fyzické kondice a posílení srdečního systému, ne však pro účinné hubnutí.



Škola zdravého vaření