Jak se dobře vyspat?

Jak se dobře vyspat? Špatne spíte? Nejste sami. Lidé spí celkově méně než dříve a spánkový dluh si může vybrat daň na Vašem zdraví, vztazích a pracovním výkonu. Přes obecně rozšířenou představu, že budete potřebovat méně spánku, čím budete starší, zůstává jeho potřeba obvykle konstantní po celou dobu dospělosti.
Nedostatek spánku může stát za mnoha onemocněními a negativními zdravotními stavy, jako např. běžná rýma, poruchy paměti nebo vysoký krevní tlak. Také bývá spojen se zvýšeným rizikem některých kardiovaskulárních chorob a některých typů rakoviny. Celkovou podrážděnost a únavu ani netřeba zmiňovat.

Zde jsou některé tipy, které Vám pomohou se dobře vyspat a předcházet tak výše zmíněným nepříjemnostem...:

1.Udělejte si ze spánku prioritu. Vymezte si dostatečné množství času na spánek a ve zbývajícím čase udělejte pouze to, co je možné udělat. Bohužel se nejcasteji setkáváme s opačným přístupem, a to je špatne. I když je v dnešní uspěchané době bohužel běžné, že je člověk přehlcen prací, není rozumné pravidelně "ukrajovat" z času na spánek.

2.Choďte spát a vstávejte přibližně ve stejný čas každý den, a to i o víkendech. Pokud se budete držet plánu, pomůže to posílení Vašeho spánkového cyklu.

3. Vyhněte se nikotinu, kofeinu a alkoholu. První dve uvedené látky patří mezi stimulanty, které Vás udrží vzhůru. Ačkoli Vám alkohol může pomoci "podřimovat", může způsobit neklidný spánek.

3.Pravidelně cvičte. Pohybová aktivita, především aerobní, Vám pomůže rychleji usnout a klidněji spát.

4. Žijte aktivní život, ale v mezích. Pokud budete příliš zaneprázdněni, může se stát, že nebudete mít dostatek času na spánek. Nedostatek aktivity naopak může způsobit nudu, pasivitu a nespavost.

5.Rozvíjejte a dodržujte váš "usínací rituál". Dělejte ty samé věci před spaním, kterými dáte vašemu tělu najevo, že je na čase se "zklidnit" ke spánku. Vyhněte se pracování v posteli (např. s notebookem).

6. Místnost, ve které spíte, by měla být chladná, tmavá, klidná a pohodlná. Nastavte světlo, teplotu, vlhkost a hladinu hluku (pokud je to možné) na vaše preference. Domácí zvířata často narušují spánek, i když si toho samozřejmě nejsou vědoma - možná budete muset nastavit hranice pro sdílení vaší ložnice s domácími mazlíčky.

7. Jděte do postele, když jste ospalí. Pokud neusnete do 30 minut, vstaňte a dělejte něco jiného. Vraťte se do postele, když jste unavení.

8. Nebojujte s bolestí. Pokud vás bolest nenechá spát, poraďte se se svým lékařem.

9. Prášky na spaní používejte pouze jako poslední možnost. Poraďte se se svým lékařem, aby se ujistil, že prášky nebudou mít vedlejší účinky v kombinaci s případnými ostatními léky, které užíváte. Nikdy nemixujte alkohol a prášky na spaní.


Zdroj: Mayo Clinic (http://www.mayo.edu/news)

Ilustrační obrázek: © Pixmac.cz



Škola zdravého vaření