Kofein

Kofein

Kofein je zřejmě nejrozšířenějším přírodním stimulantem na světě. Jeho povzbuzující účinky jsou dobře známé už po dlouhá staletí, a to především díky hojné konzumaci kávy a čaje.

Účinky kofeinu na lidský organismus jsou velmi dobře popsány – i přesto, že se názory odborníků na celém světě na užívání této látky liší, většina populace si bez pravidelné dávky kofeinu nedokáže běžný den ani představit.

Jak kofein působí?

Vzhledem k tomu, že se kofein velmi dobře vstřebává v žaludku a v tenkém střevě, pocítíme jeho účinky krátce po jeho požití (přibližně 30-40 minut). Jednoduše řečeno kofein stimuluje centrální nervový systém, čímž způsobuje celou řadu fyziologických efektů. Z krátkodobých účinků dochází k podpoře srdeční činnosti, zvýšení krevního tlaku a produkci žaludečních kyselin (dochází k překyselení žaludku), působí také jako diuretikum (odvodňuje organismus). Navíc rozšiřuje některé tepny, což může mít vliv na osoby trpící astmatem.

Na stranu druhou funguje kofein jako prostředek, který účinně podporuje tvorbu energie, čehož hojně využívají aktivní sportovci i běžná populace - v průběhu sportovního výkonu kofein přispívá k mobilizaci tukových zásob a tím způsobí, že pracující sval tuk využije jako zdroj energie. Tohoto efektu navíc využívají miliony lidí na celém světě pro účinnější hubnutí.

Z dlouhodobého hlediska je třeba mít na mysli, že na kofeinu (v podobě kávy, čaje, čokolády popř. doplňků stravy) si můžeme vytvořit závislost – nejběžnějšími abstinenčními příznaky jsou únava a bolest hlavy.

Odpůrci užívání kofeinu tvrdí, že jeho dlouhodobý příjem zvyšuje riziko onemocnění srdce, způsobuje rakovinu, žaludeční vředy apod. Neexistují však žádné důkazy o tom, že by měli pravdu.

Vzhledem ke zmíněným účinkům mají sportovci dva důvody, proč kofein užívat – jedná se o efekt stimulační a vliv na odbourávání tuků. Mnoho lidí před výkonem běžně pije kávu, čaj a kolové nápoje, aby si dodali energii. I přesto, že existuje spousta výzkumů, které zpochybňují vliv kofeinu na výkonnost, stále mnoho sportujících se bez kofeinu neobejde.

Bylo provedeno mnoho studií týkající se stimulačního účinku kofeinu – většina z nich se shoduje na faktu, že kofein zřejmě neprospívá krátkodobým a vysoce intenzivním aktivitám (tzn. silově-rychlostním sportům - sprinty, intenzivní krátkodobé tréninky apod.).

Bylo však prokázáno, že tato látka zvyšuje výkonnost u vytrvalostních sportů – tím, že kofein podporuje využívání tukových zásob, se významně prodlužuje doba, kterou je možno věnovat požadovanému výkonu.

Užívání kofeinu má také přímý vliv na psychiku sportovce – většinou dochází k pocitům menšího vyčerpání, což využívají při tréninku i sportovci se silovým zaměřením.

Nejvhodnější použití kofeinu bývá před samotným výkonem (platí pravidlo - čím delší je závod, tím důležitější je tuk jako zdroj energie).

Vzhledem k tomu, že kofein má dehydratační účinky a současně delší fyzické zatížení zvyšuje riziko dehydratace, je nutné být na dávkování kofeinu opatrný. Běžné jednorázově požité množství kofeinu (v podobě kávy popř. doplňků stravy) se pohybuje od 80 do 200 mg.

Vedlejší účinky kofeinu však mohou způsobit i pokles výkonnosti – nejčastějším důvodem je právě dehydratace spojená s únavou a žaludečními křečemi.

Pravidelným užíváním kofeinu si můžeme vypěstovat určitou závislost a toleranci k této látce. Pokud jste kofein nikdy cíleně neužívali, začněte pozvolna nízkými dávkami (třikrát týdně po 100 - 200 mg). Cílem by měla být pouze taková dávka, která zaručí očekávaný účinek bez nepříjemných vedlejších účinků (bušení srdce, únava, žaludeční nevolnost).

Také berte v potaz rozvíjející se toleranci – větší účinnosti dosáhnete po několikadenní přestávce v užívání.

Ilustrační obrázek: © rect.muni.cz



Škola zdravého vaření