Křečové žíly

Křečové žíly (varixy) jsou dobře viditelné žíly pod kůží, které se různě kroutí, mají ztenčenou stěnu a jsou rozšířené. Nejčastěji jsou postiženy povrchové žíly dolních končetin.

Zdravé žíly jsou opatřeny chlopněmi, které umožňují proudění krve jen jedním směrem a zabraňují zpětnému toku. Pokud tyto chlopně zeslábnou a úplně se nedovírají, krev se může vracet zpět, hromadí se, krevní průtok je snížen a výsledkem jsou právě křečové žíly.

Hlavní úlohu při jejich vzniku hrají genetické a hormonální faktory – toto onemocnění bývá rodové a postihuje čtyřikrát častěji ženy než muže. Dalšími příčinami vzniku mohou být obezita, dlouhé stání, těhotenství, zvedání těžkých břemen a žilní trombóza. Tyto faktory působí na žíly velkým tlakem, těhotenství navíc vyvolává hormonální změny, o nichž se předpokládá, že oslabují žíly na nohou. Varixy postihují i lidi, kteří většinu pracovní doby tráví vestoje, vsedě se zkříženými nohami a málo se pohybují a cvičí. Riziko vzniku křečových žil vzrůstá také při onemocnění jater nebo selhávání krevního oběhu.

Pokud už dojde k tomu, že si takové křečové žíly „vypěstujeme“, může vzniknout chronická žilní nedostatečnost, trombóza postižené žíly popř. její zánět žíly (flebitida), v některých případech i těžký ekzém a bércové vředy.

Stejně jako u mnoha jiných zdravotních problémů je vhodné nejprve upravit stravu tak, aby obsahovala dostatek vlákniny, vitamínů a bioflavonoidy. Také je dobré se vyhýbat konzervovaným a upravovaným potravinám, smaženým jídlům, tabáku, alkoholu a vysokému příjmu soli.

Pro zlepšení krevního oběhu a posílení žilní stěny je důležité užívat vitamín C v kombinaci s bioflavonoidy (1-2 gramy denně) a vitamín E (nad 100 mg denně jeho přírodní formy).

Gotu kola je rostlinka, jejíž extrakty podporují průtok krve, zvyšují tonus pojivových tkání obklopujících žíly a udržuje žíly pružné. Pro podporu jejích účinků přidejte navíc extrakty z borůvek. Pravidelné užívání lecitinu (dvakrát denně 1 gram) usnadňuje krevní oběh a zlepšuje využívání vitamínu E.

Dále byste se měli vyvarovat dlouhého stání nebo sedění a nepřekládat nohy křížem, nenosit těsný oděv ani boty. Kdykoli je to možné, mějte nohy ve zvýšené poloze, brání to městnání krve v žilách. Cvičte a pohybujte se, vyvarujte se ale větších otřesů (dejte přednost jízdě na kole, plavání, volné chůzi).



Škola zdravého vaření