Multivitamínové doplňky

Existuje důvod, proč pravidelně užívat doplňky stravy, když jsme zcela zdrávi a nic nás netrápí?

Klasické lékařství předpokládá, že zdraví lidé, jejichž strava je natolik rozmanitá a vyvážená, že nedostatek aktivních látek nepřipadá v úvahu, nepotřebují svoji stravu doplňovat. Jediné, o co by se měli starat, je přísun kvalitní stravy. Mnozí z nás už v praxi bezpochyby něco podobného slyšeli na vlastní uši z úst samotných lékařů.

Avšak důkazy o tom, jak málo lidí se svým jídelníčkem alespoň blíží k příjmu základních doporučených dávek jednotlivých živin, jsou alarmující.

Většina z nás nejí dostatečné množství zeleniny a ovoce (obecně se doporučuje 5-7 porcí denně, tj. přibližně půl kilogramu, což je na základě tvrzení mnoha studií množství doporučené k získání základní dávky nutričních látek potřebných k normálnímu fungování organismu). Taktéž si vybíráme potraviny, které z důvodů průmyslového zpracován popř. neekologického zemědělství obsahují velmi malé množství nezbytných živin.

Naše strava prokazatelně obsahuje nedostatečné množství hořčíku, chrómu, selenu a kyseliny listové. Taktéž příjem vitamínu C, železa a zinku nedosahuje správných hodnot.

I při nejpečlivějším plánování našeho každodenního jídelníčku je neskutečně obtížné dodržet stravování, které obsahuje základní dávky jednotlivých látek.

Existuje nespočet dalších důvodů, proč nám chybí základní látky nezbytné pro správné fungování těla.

A právě proto většina z nás sáhne po nějakém doplňku. Obyčejný člověk není schopen sám zjistit, která konkrétní látka mu chybí (existují poměrně spolehlivé metody určování deficitu živin v těle, o těch ale píšeme na jiném místě). Je vcelku nereálné, abychom od každé látky, o níž jsme z různých důvodů přesvědčeni, že nám chybí, užívali 1 konkrétní doplněk. Proto existuje nesmírně důležitá skupina doplňků stravy, které se říká multifunkční (multivitamínové a multiminerální). Najdeme v nich spektrum důležitých vitamínů a minerálů v mnoha případech právě v základních doporučených dávkách. Nejčastěji bývají zastoupeny vitamíny C, B komplex, D, E, A popř. beta-karoten, z minerálních látek vápník, hořčík, zinek, železo, fosfor, jod a často i jiné další stopové prvky. Pro lepší využitelnost těchto základních látek přidávají mnozí výrobci suplementů do multivitamínových přípravků rostlinné materiály – prášky, extrakty nebo koncentráty. Od obsahu těchto ingrediencí se pak odvíjí kvalita a cena jednotlivých výrobků.



Škola zdravého vaření