Mýty a pověry o cvičení

Mýty a pověry o cvičení

Víte, že i v dnešní době, kdy jsme zahlceni obrovským množstvím informací o tom, jak jíst a sportovat, stále mezi námi kolují názory, jejichž dodržování nám může v některých případech i ublížit? Podívejte se na některé z nich.

Mýtus: Chytří lidé jsou na tom fyzicky špatně, zatímco fyzicky zdatným lidem to zrovna moc nepálí

Pravda: Mozek a tělo jsou navzájem složitě propojeny – platí pravidlo, když procvičujete mozek, pozitivně ovlivňujete i tělo, když procvičujete tělo, pozitivně ovlivňujete i mozek (když narazíte na zdatného sportovce, který se vám nebude zdát příliš inteligentní, můžete si být jisti, že kdyby nesportoval, byl by na tom se svou inteligencí mnohem hůř).

Mýtus: K získání fyzické zdatnosti stačí pouze aerobik.

Pravda: Aerobní cvičení sice potřebujeme, ale pokud máme být skutečně fit, neobejdeme se bez síly, správného držení těla a pružnosti.

Mýtus: Když cvičíte, nemusíte si lámat hlavu nad tím, co jíte.

Pravda: Když cvičíte, musíte se zamýšlet nad jídelníčkem víc než kdy jindy. Při cvičení kladete na tělo větší požadavky než obvykle. Jestliže jim má tělo vyhovět, musí na ně být připravené. Je-li vaše výživa nevhodná, tělo nedokáže na fyzické nároky správně reagovat, vyčerpá se a tím se vystaví většímu riziku zranění.

Mýtus: Sex před cvičením snižuje výkon a užitek ze cvičení.

Pravda: Pro toto tvrzení naštěstí neexistují žádné důkazy!

Mýtus: Čím déle se cvičí, tím lépe.

Pravda: Největší prospěch přinese cvičení, jehož délka se bude pohybovat v rozmezí 30 až 60 minut. Značně delší cvičení je pro vaše tělo i mysl zbytečnou zátěží.

Mýtus: Jednou má člověk daný typ těla, tak jaký má smysl jej měnit?

Pravda: Samozřejmě, že každý se narodí s určitými tělesnými dispozicemi, ale smysl cvičení pro zdraví nespočívá ve snaze o jejich změnu – jeho účelem je tělo rozvíjet a pracovat na něm. A my dokážeme tělo přetvořit! Naše tělo je adaptabilní a pouze čeká, že se o něj budeme správně starat a dále jej rozvíjet.

Mýtus: Během cvičení se zvětšují svaly.

Pravda: Při cvičení se naopak svaly mírně zmenšují. Je tomu tak proto, že když správně posilujete, tak vynakládaným úsilím svaly opotřebováváte. Tato svalová zátěž je signál pro mozek, aby zmobilizoval „opravný a stavební tým“, který napraví nejen vzniklé škody, ale i daný sval posílí a zvětší tak, aby byl připraven pro svou další činnost, která nastane.

Mýtus: Ženy, které se věnují posilování, se stávají podsaditější a svalnatější, podobně jako muži.

Pravda: Ženské tělo reaguje na posilování stejně jako mužské. V závislosti na hmotnosti závaží a počtu opakování se svaly mohou stávat objemnější nebo štíhlejší. Ať už se zvolí kterákoli z těchto dvou možností, vždy po čase dojde k určitému snížení tuku. Když cvičí ženy, svaly, na které se zaměří, se stávají tvrdší, ale nerostou stejným způsobem, jako u mužů. Je tomu tak proto, že ženský organismus produkuje jiný typ hormonů, které nezpůsobují nárůst svalové hmoty.

Ilustrační obrázek: © Pixmac.cz



Škola zdravého vaření