Mýty a pověry o stravování

Změnili byste rádi svůj jídelníček? Nebo patříte mezi většinu lidí, kteří sní všechno a nelámou si hlavu nad skladbou své stravy? Podívejte se na některá všeobecná doporučení týkající se našeho stravování, zda skutečně odpovídají našim vžitým představám.

Mýtus: Tělo potřebuje sůl, proto se má při vaření hojně používat kuchyňská sůl.

Pravda: Tělo opravdu sůl potřebuje. Vyvážená strava však obsahuje většinu její denní potřeby (přibližně 1,5 g = cca polovina čajové lžičky). To by mělo být skutečné maximum. Většina zpracovaných potravin obsahuje nadměrné množství soli, která v těchto případech slouží jako konzervační látka a prodlužuje celkovou trvanlivost. Zbytečně vysoký příjem soli způsobuje zvýšení krevního tlaku a zatěžuje ledviny.

Mýtus: Jíst dobře znamená jíst tři vydatná jídla denně.

Pravda: Jíst dobře znamená něco jiného. V okamžiku, kdy se "nacpeme", reaguje na to naše tělo vytvářením větších zásob podkožního tuku (podobně to funguje u zvířat, které se ukládají k zimnímu spánku). Ideálním stravovacím režimem pro nás je jíst během dne častěji v menších porcích (přibližně o pěti až šesti menších chodech). Pokud se budeme držet tohoto modelu, spálíme tak víc kalorií, nebudeme se cítit přecpaní a unavení (jako po velkém jídle). Menší jídla znamenají pro trávicí soustavu menší námahu a nižší dávky potravin budou také účinněji vstřebány a zpracovány.

Dalším významným vedlejším efektem takového způsobu stravování je, že mozek začne vydávat podprahové signály, že jídla je dostatek – neuplatní se tak pud sebezáchovy velící k vytvoření zásob.

Mýtus: Jíst kvalitně znamená mít pořádnou snídani.

Pravda: Při uplatňování tohoto principu je dobré brát v úvahu následující situace: Pokud vylezeme z postele a během krátké chvíle začneme snídat, je lepší si dopřát lehkou snídani, která nás nastartuje. Ještě než se vrhnete na typickou anglickou snídani (vajíčka, slanina, párky, topinky, houby…), podívejme se na původ jejího vzniku – u jejího zrodu stáli angličtí farmáři, kteří si teprve po dvou hodinách těžké práce mezi pátou a sedmou hodinou ranní dopřáli takové první jídlo, na které měli po intenzívní práci samozřejmě nárok. Pokud už se rozhodnete pro typickou anglickou snídani, zkuste nejdříve po probuzení vyvíjet nějakou fyzickou činnost. Vaše tělo si pak samo řekne o jídlo tohoto rázu.

Mýtus: Tuk škodí. Lékaři nám tvrdí, že tuk je příčinou cukrovky, neprůchodnosti cév, infarktů, zvýšené hladiny cholesterolu a také vyššího krevního tlaku. Přičítá se mu také zvýšení kyseliny močové v těle, což přispívá k rozvoji dny, kornatění tepen a artritidy.

Pravda: Nadbytek tuku škodí. Určité množství tuku je pro naše tělo stejně důležité, jako příjem bílkovin, sacharidů, vitamínů apod. Důležité jsou pro nás především tzv. nenasycené mastné kyseliny (např. omega-3, omega-9 aj.), které mohou naopak snižovat špatný cholesterol, podporovat správnou funkci trávicího systému a předcházet cévním chorobám.



Škola zdravého vaření