Několik rad pro novoroční hubnutí

Patříte mezi tu část naší populace, která do nového roku vkročila s předsevzetím zhubnout nějaké to přebytečné kilo a tato snaha vás po pár týdnech ještě nepřešla? Přinášíme několik základních rad, které vám mohou pomoci ve vašem snažení.

Nehladovte

Pro mnohé snaživce, kteří chtějí hubnout, to může znít jako rajská hudba. Jezte vždy, když si o to Váš žaludek řekne, důležitá je pravidelnost. Jakmile začnete hladovět a sníte větší množství jídla, takto přijatá energie se uloží do zásob v podobě podkožního tuku. Proto je vhodnější jíst menší porce, ale častěji. Každé jídlo, které sníte, musí žaludek zpracovat a na to potřebuje energii. Výsledek bude takový, že častějším příjmem stravy přinutíte tělo vydávat energii na jeho trávení a zlepšíte tím celkovou denní energetickou bilanci.

Denně vypijte minimálně 2 litry tekutin

Dodržování pitnéhorežimu je nezbytné pro správné fungování všech tkání v organismu. Pijte nejlépe čistou vodu, snažte se vyhýbat slazeným tekutinám a nápojům s obsahem kofeinu. Množství vypité vody je pro každého z nás individuální, záleží na mnoha faktorech. Pokud navíc sportujete, více informací najdete v článku Pitný režim ve sportu.

Důležitá je samozřejmě pravidelnost – pijte v pravidelných intervalech v menších dávkách , tekutiny se lépe vstřebávají než při vypití velkého objemu tekutina další výhodou, kterou z toho vytěžíte, je snížení pocitu hladu ("hlad je převlečená žízeň"). Především však platí – pijte vždy víc, než vám diktuje vaše žízeň.

Svůj den začněte vydatnou snídaní

Velkou a hlavně často opakovanou chybou mnoha lidí je vynechání snídaně, což platí především u žen. Pokud v dopoledních hodinách nepřijmete žádnou stravu, podpoříte tím svalový katabolismus, kdy si tělo bude brát živiny a energii ze svalů. Nejen pro hubnutí, ale pro vaše samotné zdraví je to velmi špatný a nevhodný postup. Po každém probuzení potřebujete energii, abyste nastartovali své tělo do celého dne.

Jezte rozmanitě

Ne nadarmo se tvrdí, že strava by měla být rozmanitá a pestrá. Strava každého z nás by měla obsahovat vyvážené množství sacharidů, tuků, bílkovin i vlákniny. Volte proto ve svém jídelníčku různé potraviny, zaměřit se pouze na vymezenou skupinu může vést k trvalému nedostatku některých složek.
Dokládá to i přísloví "Myslete barevně" – náš každodenní jídelníček by měl hýřit různými barvami, přirozeně toho přírodního původu. Tzn. různé druhy ovoce a zeleniny.

Nezapomínejte na pohyb

Většina z nás má pohybu kritický nedostatek – může za to lenost, sedavé zaměstnání i nedostatek volného času. Snažte se vyvíjet jakoukoli fyzickou činnost vždy, kdy to půjde. Bližší informace najdete v článku Jak nejlépe hubnout při sportování.



Rozhodněte se

K dosažení úspěchu vám brání pouze vaše vlastní rozhodnutí. Vytrvejte ve svých předsevzetích a neposlouchejte názory svého okolí o existencích jo-jo efektu a zbytečnosti celého počínání.



Škola zdravého vaření