Nespavost

Mnoho lidí na světě trpí nespavostí. Někteří se domnívají, že je to pouze naše neschopnost usnout, ve skutečnosti se jedná také o naši nemožnost spát bez častého probuzení a nebudit se dříve, než potřebujeme. Pokud problémy se spaním a usínáním trvají pouze krátkou dobu (několik dnů až týdnů), jsou často způsobeny stresem. V okamžiku, kdy se z nespavosti stane chronická záležitost, je většinou nutná rada odborníka.

Příčiny chronické nespavosti jsou většinou různé a obtížně rozpoznatelné. Mohou se za nimi skrývat stravovací návyky (přejídání se, nevhodné diety, špatná skladba stravy), způsob života (alkohol, střídání nočních a denních směn), některé nemoci či vedlejší účinky léků. Velmi častou příčinou je i nevhodná postel nebo polštář pod hlavou.

Nespavost se pak v běžném životě projeví podrážděním, únavou během dne, bolestmi hlavy i rostoucím stresem.

Klasická léčba se většinou omezuje na užívání léků na spaní (hypnotika, benzodiazepiny apod.), hrozí však u nich nebezpečí vedlejších účinků a vzniku závislosti.

Nespavost - Tipy pro správnou výživu

Základním doporučením pro zmírnění stavu nespavosti je vyrovnání a ustabilnění denních biorytmů – znamená to především pravidelný životní rytmus a přesný čas ke spánku.

Pokud se snažíte vyhnout užívání léků na spaní, existuje řada doplňků stravy s obsahem přírodních látek, které mohou přinést okamžitou úlevu.

Jednou z nejlépe prozkoumaných rostlin s velmi dobrými účinky je kozlík (valeriana), který v doplňcích bývá nejčastěji obsažen v kombinaci s heřmánkem a mučenkou. Obsahují látky, které pomáhají uvolnit organismus, zmírnit stres a usnadnit tak usínání.

Také nedostatek vápníku nebo hořčíku může způsobit u vnímavých lidí nespavost. Velmi diskutovanou a v mnoha zemích oblíbenou látkou je 5-HTP (5-hydroxytryptofan) – aminokyselina, která zvyšuje tvorbu serotoninu v těle, který navozuje spánek.

Zajímavou a účinnou možnost jsou tzv. psychowalkmany (AVS), které obsahují různé relaxační programy. Jejich pravidelné používání může nejen dlouhodobě pomoci, ale i navždy vyřešit problém jménem nespavost.

Víte, že...

Lidé v anglosaských zemích se po Vánocích cítí obzvlášť unaveni mj. i proto, že krocan, který je v té době na každém stole, je mimořádně bohatý na aminokyselinu tryptofan, která pomáhá při navozování spánku?



Škola zdravého vaření