Obecné zásady racionálního stravování

  • konzumujte denně takové množství potravin, abyste si udrželi normální tělesnou hmotnost (orientační přehled
  • dodržujte pravidelný příjem tekutin (nejlépe čistá voda) – denně 2-3 litry. Tekutiny s cukrem nejsou vhodné
  • omezte příjem tuků na maximálně 30% celkové denní energetické dávky (nezapomeňte na skryté tuky). Pokud jde o nasycené (živočišné) tuky, pak maximálně 10%.
  • Bílkoviny by měly tvořit přibližně 15-20% denní energetické dávky (0,8-1g/kg tělesné váhy/den)
  • Podíl sacharidů by se měl pohybovat mezi 45-55% denní energetické dávky (nejvhodnější jsou komplexní sacharidy společně s vlákninou)
  • snižujte spotřebu tučného masa, uzenin, máslových a šlehačkových moučníků
  • Konzumujte dostatečné množství ovoce, zeleniny a potravin připravených z celozrnných obilovin. Snažte se sníst alespoň 5 porcí zeleniny a ovoce denně. Nahrazujte moučníky ovocem a ořechy a vybírejte si celozrnné pečivo místo bílého.
  • Pokud pijete alkoholické nápoje, tak velmi umírněně. Děti by alkohol neměly pít vůbec a dospělí ne více než 1 pivo nebo 2 dl vína nebo 5 cl lihovin denně.
  • Množství příjmu kuchyňské soli by nemělo překročit 10 g denně. Slanou chuť lze nahradit různým kořením.
  • Snažte se vyhýbat konzumaci rafinovaného cukru, naučte se pít čaj a kávu bez cukru, omezte spotřebu sladkostí a slazených nápojů
  • Jezte pouze dobře uchované a pokud možno čerstvé potraviny (potraviny, které nejsou čerstvé, mohou obsahovat toxické látky)


Škola zdravého vaření