Omega-3 kyseliny

Při pozorování některých národů (Eskymáků v západní části Grónska) konzumujících ve zvýšené míře rybí maso a další produkty vyrobené z ryb se zjistilo, že některé nemoci (infarkt myokardu, arterioskleroza, některá nádorová onemocnění) se vyskytují v daleko menším procentu než u evropské populace. Jinými slovy lze říci, že strava Eskymáků obsahuje velmi malé množství sacharidů, ale relativně vysoké množství bílkovin a tuků. Ale lidé žijící v civilizovaném světě také konzumují ve své stravě hojnost bílkovin a tuků. Zajímavé je, že výskyt srdečních infarktů je u Eskymáků konzumujících mnoho ryb a tuleňů asi 400 krát nižší než u ostatních "civilizovaných" společností. Přišlo se na to, že ve stravě Eskymáků z celkového množství přijatých tuků tvoří omega-3 mastné kyseliny 13%, v Evropě a Americe jen kolem 1%.
Ve většině jiných živočišných a rostlinných tucích se tyto tuky nachází taktéž, ale pouze v nepatrném množství (např. v řepkovém oleji).
V čem spočívá jejich téměř zázračný účinek?
Omega-3 kyseliny jsou důležité pro tvorbu tzv. prostaglandinů (látky podobné hormonům produkovaným v těle, které regulují rozšiřování cév, ovlivňují zánětlivé reakce a další důležité procesy).
Jestliže se prostaglandiny tvoří z omega-6 mastných kyselin, jsou velmi agresivní a jejich příznivé účinky jsou nedostatečné. Prostaglandiny vytvořené z omega-3 mastných kyselin jsou méně agresivní a mají mnohem silnější příznivé účinky.


10+1 důvod, proč užívat Omega-3

1.Imunita:
Podporují imunitní systém => snížení rizika infekcí.

2.Srdeční choroby a cholesterol:
- snižují hladinu LDL ("špatného") cholesterolu a hladinu triglyceridů
- snižují riziko tvorby krevních sraženin ?? snižují riziko kornatění tepen
- snižují rizika aterosklerotických onemocnění (některé výzkumy ukazují, že může dojít ke snížení rizika primárního infarktu o 70% tím, že se omezí ucpávání cév. Taktéž mohou zabránit náhlému úmrtí v důsledku nepravidelnosti srdečního rytmu po infarktu. Strava bohatá na omega-3 může dokonce snížit riziko druhého infarktu o 30%).

3. Krevní tlak:
-
pomáhají snižovat krevní tlak, napomáhají účinnosti některých léků na krevní tlak

4. Mozková mrtvice:
- Omega 3 mají schopnost zpomalovat koagulaci (srážení) krve, která může vést až ke vzniku krevních sraženin a mrtvici.

5. Diabetes: Omega 3 mají pozitivní účinky na místa receptorů inzulínu v buněčných membránách. Někteří diabetičtí pacienti jsou schopni ovlivňovat oběhové potíže spojené s nemocí obohacením své stravy o omega-3.

6. Menstruace: Omega-3 mohou redukovat bolesti, nevolnost a jiné problémy spojené s menstruací

7. Mentální onemocnění:
-pravidelný a dostatečný příjem omega-3 pomáhá udržovat správné funkce nervové soustavy, dochází ke zlepšení některých neurologických onemocnění (roztroušená skleróza), pomáhají při psychických potížích, schizofrenii a úpravě dyslexie u dětí, jsou účinné i proti migrénám

8. Rakovina: konzumace kyselin omega 3 dramaticky zpomaluje abnormální růst buněk - dochází ke snížení výskytu některých typů nádorového bujení (rakoviny prsu u žen, rakoviny tlustého střeva a prostaty).

9. Artritida: Omega-3 mají významné protizánětlivé účinky - často slouží při podpůrné léčbě některých onemocnění (revmatoidní artritida, Crohnova nemoc, záněty cév, lupénka). Po několika měsících jejich používání k významnému snížení ranní ztuhlosti kloubů.

10. Vývoj plodu: Těhotné ženy by si měly zajistit pravidelnou konzumaci omega-3 (pozor na vysoké dávky!), aby zabezpečily vývoj mozku a očí plodu (kyselina dokosahexaenová je nezbytná pro zrak kojenců). Přísun této potřebné látky narozenému dítěti se děje prostřednictvím mateřského mléka.

+ 1. Chrání a zlepšují pleť

Co byste ještě měli vědět o Omega-3?
Nenasycené mastné kyseliny jsou citlivé na poškození volnými radikály a mohou se tak stát škodlivými. Proto při jejich užívání byl měly být současně užívány i antioxidanty.

Z hlediska správné výživy je vhodné udržovat správný poměr omega-3 a omega-6 ve prospěch omega-3.

Proč? V těle jsou přítomné určité látky (eikosanoidy) způsobující zánětlivé procesy (klouby). Většinou vznikají z kyseliny arachidonové, která je obsažena v potravinách živočišného původu (např. maso, uzeniny nebo vnitřnosti). Ty jsou enzymaticky ukládány do kloubu a podílejí se na rozvoji zánětu. Eikosanoidy lze tlumit léky nebo omega-3-mastnými kyselinami, nebo antioxidanty (vitaminy E a C a stopovými prvky selenem, zinkem, mědí a železem, které jsou kofaktory antioxidačních enzymů).

Světová zdravotnická organizace doporučuje poměr 1:5 mezi omega 3 a omega 6. V některých zemích (mezi ně patří i Česká republika) však tento poměr klesá až na 1:25!

Kdy si dát pozor na Omega-3?

Omega-3 mastné kyseliny neužívejte:

  • při poruchách krevní srážlivosti nebo užíváte-li jiné léky proti srážlivosti
  • dva dny před a dva dny po chirurgickém zákroku
  • máte-li cukrovku (vysoké dávky na 2000 mg mohou zvyšovat hladinu krevního cukru - poraďte se s lékařem)



Škola zdravého vaření