Poruchy trávení

Pod pojmem dyspepsie (poruchy trávení) se skrývá celá paleta nepříjemných příznaků, které se dostavují většinou po jídle – patří sem většině lidí dobře známé kručení v žaludku, nadýmání, pocity nevolnosti, nauzea i zvracení.

Mezi nejčastější potíže patří pálení žáhy. Při trávení potravy se v žaludku vytváří poměrně vysoké množství kyseliny solné (až 1 l denně). Při normálním procesu trávení nám tyto kyselina neublíží, protože žaludek vytváří ochrannou sliznici a dolní svěrač jícnu (sval, který se uvolňuje pouze při průchodu potravy) zabraňuje jejímu pohybu mimo oblast žaludku. Může se však stát, že se svěrač jícnu zcela neuzavře a část žaludečního obsahu se může vrátit zpět - kyselina solná se dostane do jícnu, který není chráněn sliznicí a vznikají tak pálivé pocity (tzv. pálení žáhy).

Příčiny vzniku pálení žáhy jsou různé – nadváha, přejídání, kouření i těhotenství oslabují svěrač jícnu, kouření navíc vysušuje sliny, které kyselinu v jícnu neutralizují a smývají zpět do žaludku. Také některé druhy potravin mohou způsobovat uvolnění jícnového uzávěru – patří mezi ně např. káva, pomerančová šťáva, čokoláda.

Pokud budete nosit těsné oblečení, které vyvolává tlak na břicho, dojde k vytlačování žaludečního obsahu směrem vzhůru a existuje pak vysoká pravděpodobnost, že si zakládáte na pálení žáhy. Velmi častými aspekty jsou stres a pocity úzkosti – ty mohou narušovat činnost žaludku a hladkých svalů, které ovládají orgány nutné k trávení. Výsledkem je znovu pálení žáhy.

Víte, že... kyselina solná ničí v žaludku mikroorganismy, které sníme s jídlem?

Existuje mnoho receptů a návodů, jak předejít popř. zmírnit nepříjemným pocitům pálení žáhy. Proti překyselení žaludku je účinným pomocníkem kalcium karbonát a deglycyrinizovaná lékořice (ta navíc ještě pomáhá hojit žaludeční sliznici). Bylo dokonce zjištěno, že žvýkání žvýkaček bez cukru výrazně snižuje pocity pálení – stimuluje totiž tvorbu slin, které smývají žaludeční šťávy v jícnu.
Podobný účinek má např. vypití sklenice vlažné vody po jídle. Uklidňující účinky mají i některé čaje – heřmánkový, zázvorový, fenyklový.



Škola zdravého vaření