Premenstruační syndrom (PMS)

Premenstruační syndrom (PMS) je porucha, která postihuje velké množství žen (až 70 %) v období jednoho nebo dvou týdnů před začátkem menstruace. Jedná se o soubor několika poměrně nepříjemných příznaků postihujících fyzickou i psychickou složku, které ženám umí velmi znepříjemnit život – nejčastěji jsou to únava, deprese, nadýmání, bolesti hlavy, bolesti v podbříšku, nejsou vzácné ani prudké změny nálady či bolestivé napětí v prsou. Tyto příznaky, které se každý měsíc opakují, jsou u každé ženy trochu jiné a liší se svým průběhem a celkovou závažností. Většina žen trpí pouze některými z nich nebo jim působí jen mírné potíže. Pro některé ženy je však premenstruační syndrom tak závažný, že narušuje jejich schopnost normálně žít a pracovat.

Za jednu z hlavních příčin PMS je odborníky považována nerovnováha ženských hormonů – estrogenu a progesteronu – v druhé polovině menstruačního cyklu, po ovulaci. Nadbytek estrogenu v kombinaci s nízkým množství progesteronu se může projevit ve změnách rovnováhy chemických látek ovlivňujících pochody v mozku, což může vést ke změně nálady. Tyto procesy mohou ovlivnit i zvýšení produkce hormonu prolaktinu, který způsobuje zvýšenou citlivost prsů. Takové hormonální výkyvy pak vedou k zadržování tekutin, které ovlivňují krevní oběh a dochází tak ke snížení množství kyslíku přiváděného do dělohy, vaječníků a mozku.

Tipy pro správnou výživu

Při léčbě premenstruačního syndromu je velmi důležitá správná životospráva. Dodržujte pravidelnou tělesnou aktivitu volnějšího charakteru (chůze, jogging, jízda na kole), do stravy zařaďte dostatek zeleniny, ovoce a celozrnných výrobků. Důležité je omezit konzumaci nápojů s obsahem kofeinu, vyvarovat se pití tvrdého alkoholu a zvýšit příjem tekutin (čistá voda).

Z doplňkové výživy je velmi účinný pupalkový olej a omega-3 kyseliny – tyto látky zmírňují citlivost prsů a snižují celkově bolestivost. Mnoho žen trpících PMS má nedostatek hořčíku, je proto vhodné zařadit i užívání vhodné formy doplňku s obsahem tohoto minerálu. Doplněním vitamínů B komplexu (především B6) je také možné účinně snížit některé průvodní jevy tohoto problému.

Víte že…

Vědci zjistili, že některé ženy trpící PMS žijí v souladu se svým okolím a mají skvělou paměť nejen ve dny nebo týdnu před menstruací, ale po celý měsíc?



Škola zdravého vaření