Stres

Máte rádi stres? Na první pohled snad hloupá otázka, faktem však je, že každý z nás jej zná, spousta lidí o něm mluví a bez nadsázky můžeme tvrdit, že jej vlastně k životu nezbytně potřebujeme. Naše tělo je totiž vybaveno k řešení krátkých zátěžových situací, ale pokud je hladina stresu příliš vysoká, je pro naše zdraví nebezpečný.

Stres je normální obrannou reakcí našeho organismu na jakýkoli neobvyklý podnět. Stres mohou vyvolat různé krizové situace - rodinné i pracovní neshody, finanční problémy, nemoc, zranění apod. Naše tělo je vnímá jako hrozící nebezpečí a reaguje na ně tak, že uvolní stresové hormony (adrenalin), které zajistí velmi rychlý přísun energie a síly. Je to vlastně běžná a přirozená reakce „bojuj nebo uteč“, tzn. stresové hormony nám umožní buď postavit se nepříteli a nebo uniknout do bezpečí. Až potud je to v naprostém pořádku. Problémy však mohou nastat v okamžiku, když stres přetrvá, vyplavené stresové hormony tak vyčerpají všechny rezervy energie a výživy a způsobí celkové vyčerpání. Vedlejšími projevy jsou pak vysoký krevní tlak a zvýšená hladina cholesterolu, což se nejčastěji odráží na funkci srdečně cévního systému, překyselení trávicího systému (pálení žáhy) a v dlouhodobém měřítku dochází i k oslabení imunitního systému.

Výsledkem už pak není jen podrážděnost a nervozita, ale větší náchylnost organismu vůči infekcím a různým nemocem.

Tipy pro správnou výživu

V přírodě existuje nespočet různých látek, které tělo potřebuje pro posílení své přirozené schopnosti zvládat stresové situace. Jedním z nejrozšířenějších doplňků jsou vitamíny B komplexu (jeho jednotlivé vitamíny podporují správné fungování nervového a imunitního systému a potlačují únavu). Velmi důležité je hlídat si správnou hladinu příjmu vápníku a hořčíku – oba minerály se podílí na uvolňování svalového napětí a posilují srdeční činnost. V praxi se v posledních letech osvědčily i tzv. adaptogeny – látky, které pomáhají našemu tělu adaptovat se na náročné podmínky tím, že posilují nadledvinky (právě nadledvinky uvolňují do těla stresové hormony). Mezi nejúčinnější adaptogeny patří dnes velmi známá rostlinka žen-šen (sibiřský, čínský).

Velmi účinně odstraníte stres pravidelným fyzickým cvičením, meditacemi či masáží. Velmi zajímavé je také pravidelné používání psychowalkmanů.

Pokud patříte mezi ty, kteří jsou stresové zátěži vystaveni každý den, omezte konzumaci alkoholu a nealko nápojů s obsahem kofeinu, které mohou zvýšit úzkost a nespavost.

Víte, že...

Jste-li těžce stresovaní déle než měsíc, zvyšuje se riziko nachlazení na dvojnásobek?



Škola zdravého vaření