Tmavé nebo světlé pečivo?

Také patříte mezi lidi, kteří se nechali ovlivnit doporučením odborníků na stravování a postupně nahradili bílé pečivo tmavým? V tom případě gratulujeme, jste bezpochyby na správné cestě zdravého stravování. Ale i v případě výběru vhodného pečiva na vás mohou čekat některá úskalí. To první spočívá ve významu označení výrobku – odborníci by měli správně tvrdit – nahraďte bílé pečivo pečivem cereálním. Proč? Název tmavé pečivo totiž zákonitě neznamená, že je cereální.

Podívejme se tedy na skutečný význam toho, co jíme respektive bychom jíst měli.

Bílé pečivo (chléb, rohlíky) se vyrábí z bílé mouky (nejčastěji pšeničné). Na první pohled na tom není nic špatného, bílá mouka se však vyrábí jen ze středů jednotlivých zrn, tzn. neobsahuje téměř žádnou vlákninu ani důležité živiny (vitamíny, minerály). Navíc kvůli absenci vlákniny mají tyto potraviny vysoký glykemický index.

Tmavé pečivo by správně mělo být vyráběno z tmavé mouky, pro jejíž výrobu se používají celá zrna - původně se používala žitná mouka (pro náš organismus zdravější), v současné době se stále více přechází na mouku pšeničnou. Bohužel převážná většina tmavého pečiva v České republice se vyrábí z připravených hotových směsí, do takového pečiva se pak přidávají některé látky (karamel, čekanka), které zásadním způsobem změní celkovou barvu.

Existují dokonce druhy pečiva (např. toustové chleby), které se vyrábí obyčejným obarvením bílého pečiva, a navíc mnoho výrobků z této kategorie obsahuje chemické konzervační látky.

Jaké pečivo tedy vybrat?

Určitě se velkým obloukem vyhýbejte všemu, co má bílou barvu. U tmavého pečiva pečlivě čtěte informace na obalu, u složení musí být uvedeno celozrnná mouka (u většiny tmavého pečiva je pouze „mouka“). Vyvarujte se ale i pečivu, které obsahuje tvrdý šrot (celulózové obaly z vrchní části zrna) – při dlouhodobé konzumaci takového pečiva může dojít k poškození střevní sliznice. Vždy dávejte přednost pečivu, ve kterém jsou viditelná zrnka a vločky.



Škola zdravého vaření