Tuky

Tuky jsou společně s bílkovinami a sacharidy základní stavební složkou našeho těla. Plní řadu nezbytných funkcí - jsou rozpouštědly pro vitaminy A, D, E, K, důležitou zásobárnou energie (asi pro Vás nebude novinkou, že 1 gram tuku má dvakrát víc energie než stejné množství cukrů popř. bílkovin), jsou nezbytné pro tvorbu pohlavních i nadledvinových hormonů, stavební součástí buněčných membrán atd. Faktem je, že není tuk jako tuk. Složení tuků se značně liší podle toho, které mastné kyseliny v daném tuku převažují.
Co to je mastná kyselina? Nebudeme zbytečně zabíhat do chemie - tuky se skládají z glycerolu a mastných kyselin. Můžeme je rozdělit na nasycené(obsaženy zejména v potravinách živočišného původu-např. mléčné výrobky, maso) a nenasycené (většinou rostlinný zdroj nebo rybí tuk). K tomu, aby jste poznali nasycený tuk, nemusíte být žádným chemikem. Stačí dát kousek tuku do ledničky - nasycené tuky v chladu ztvrdnou a jsou neprůhledné a čím vyšší je teplota při níž zůstávají tvrdé, tím více jsou nasycené.

Co se týká obsahu tuků ve stravě, nepotřebujeme přijímat prakticky žádné nasycené tuky (jedna výjimka přeci existuje – jedná se o CLA= konjugovaná kyselina linolenová). To znamená, že potřebujeme přijímat nenasycené mastné kyseliny. Nejdůležitější zástupce najdete zde.

Co většinu lidí napadne jako první, jsou stále propagovanější omega-3 kyseliny.

Proč se jim věnuje taková pozornost?

Jejich pravidelný příjem posiluje imunitní systém, snižuje krevní tlak a hladinu "špatného" cholesterolu a mají spoustu jiných zajímavých účinků na naše zdraví, o kterých píšeme na jiném místě.

Proč je třeba omezit ve stravě některé druhy tuků?

Výzkumy prokázaly, že vysoký příjem nasycených tuků z masa a mléčných výrobků zvyšují hladinu cholesterolu v krvi i riziko vzniku cévních a srdečních chorob. Oleje se průmyslově ztužují, aby i při pokojové teplotě zůstaly v tuhém skupenství (např. margaríny). Ztužováním neboli hydrogenací se nenasycené tuky mění na nasycené. Při ztužování tuků vznikají tzv. trans-mastné kyseliny, jejichž příjem je spojován se vznikem srdečních chorob. Odborníci na výživu doporučují, aby nasycené tuky tvořily do 10% energetického příjmu v denní stravě. Trans-mastným tukům bychom se měli vyhýbat, všechny ostatní tuky by měly být nenasycené.



Škola zdravého vaření