Tuky v běžné stravě

Nasycené mastné kyseliny – velké množství nasycených tuků se nachází v másle, sýrech, palmovém a kokosovém oleji, výrobcích z tučného masa apod.

Mononenasycené mastné kyseliny – jejich hlavním zdrojem je řepkový a olivový olej, avokádo, ořechy a jádra.


Polynenasycené mastné kyseliny – k potravinám s vysokým obsahem těchto tuků se řadí většina rostlinných a rybích olejů a tuk tučných ryb. Patří sem dvě skupiny esenciálních mastných kyselin:

Skupina omega-6 (odvozená od kyseliny linolové) – dobrým zdrojem je olivový a slunečnicový olej



Skupina omega-3 (odvozená od linoleové kyseliny) – najdeme je v sojových bobech, řepkovém oleji tučných rybách.



Trans-mastné kyseliny – jejich hlavním zdrojem jsou hydrogenované oleje, např. margaríny a průmyslově ztužené tuky (hydrogenací se zabraňuje žluknutí), dále trvanlivé pečivo, dorty, koláče a bramborové lupínky.

Trans-mastné kyseliny

V posledních několika letech se o trans mastných kyselinách mluví stále častěji, a to především s podezřením na negativní roli při vzniku srdečních onemocnění.V naší stravě se vyskytují mastné kyseliny převážně v tzv. cis formě (normální prostorové uspořádání atomů vodíku v molekule). V okamžiku, kdy se toto uspořádán změní, vznikají tzv. trans-mastné kyseliny. I když se jedná o velmi malou změnu struktury, chování takového tuku v našem organismu je úplně jiné.

Trans-matné kyseliny konzumujeme především v potravinách, které obsahují průmyslově upravované tuky (vznikají při chemickém ztužování tuků, neboli hydrogenací).

Trans-mastným kyselinám je přisuzováno spousta negativních účinků na naše zdraví – jsou absorbovány do buněčných membrán a oslabují je, zvyšují hladinu "špatného" cholesterolu a tím podporují vznik onemocnění oběhového systému, jsou spojovány s astmatickými a trávicími problémy.



Škola zdravého vaření