Vitamín C

Nejznámější, nejrozšířenější a zároveň nejčastěji používaný vitamín. Jeho chemický název – kyselina askorbová – je odvozen od jeho schopnosti předcházet kurdějím (skorbutu). Vitamín C je jeden z nejsilnějších, ve vodě rozpustných antioxidantů, které pomáhají bojovat proti volným radikálům. Nejvíce působí uvnitř buněk, kde je nejvíce vody.

K čemu slouží?

Pomáhá posilovat vlásečnice a buněčné stěny, je velmi důležitou látkou při tvorbě kolagenu (bílkovina obsažená v pojivových tkáních). Tímto způsobem vitamín C chrání před různými pohmožděninami a krevními výrony, podporuje hojení, omezuje krvácení z dásní a pomáhá našemu tělu vstřebávat železo z potravy. Je také prokázán jeho ochranný vliv před srdečními chorobami a rakovinou. Dlouhodobě užívaný vitamín C je skvělou prevencí před vznikem šedého zákalu.

Kde jej najdeme?

Vysoké množství této látky je obsaženo v citrusovém ovoci, červených paprikách, jahodách, brokolici a ostatních druzích ovoce a zeleniny.

DDD: Dospělí 60 mg/den, stále více odborníků se však domnívá, že optimáln množství se bude pohybovat kolem 200 mg/den.


Víte, že...

Vitamín C nepůsobí proti nachlazení, ale pouze dokáže zmírnit jeho projevy a mírně zkrátit dobu jeho trvání?



Škola zdravého vaření