Vědci z univerzity v
Liverpoolu zjistili, že i nízké koncentrace pesticidů, které se považují za
neškodné, mohou způsobit u maličkých dětí rakovinu. I nízké hodnoty chemikálií
v pesticidech a plastech totiž mohou ovlivnit prenatální vývoj dětí a zvýšit
pravděpodobnost vzniku rakoviny v pozdějším věku, napsal deník Guardian.
Souvislost mezi nízkými hodnotami pesticidů a rakovinou byla předmětem diskuzí
již dříve. Britské centrum pro výzkum rakoviny však nyní doporučuje lidem, aby
výsledky této studie brali s rezervou, a tvrdí, že je potřeba další výzkum.
Podle vědců, kteří novou studii zpracovali, jsou ale zjištěné důkazy
postačující k tomu, aby se rodiče raději snažili vyhnout potravinám
kontaminovaným pesticidy. Rovněž by se měly přehodnotit normy na povolená
množství chemikálií. Výzkum totiž podle vědců ukázal, že je podhodnoceno, jak
jsou pesticidy nebezpečné dětem.
Chemikálie z pesticidů a plastů se navíc také hromadí v mateřském mléce, což
ohrožuje kojené děti, řekli vědci. Profesor Vyvyan Howard, jeden z autorů
studie, však řekl, že výhody kojení přesto převáží riziko pesticidů a že by
žádná matka neměla kvůli obavám přestat kojit, píše Guardian.
Již dříve se objevily důkazy, že někteří lidé by mohli mít v genech vyšší
citlivost vůči chemikáliím. "Nejcitlivější jsou pravděpodobně vyvíjející
se plody, děti a adolescenti, dále také lidé s dědičným sklonem ke vzniku
rakoviny spuštěné nějakou škodlivinou," píše se ve studii. "Nejspíš
nadešel vhodný čas, aby vláda přijala opatření předběžné opatrnosti vůči
sloučeninám, kterým jsou lidé vystaveni a které mohou mít dlouhodobý efekt na
lidské zdraví, a to i v nízkých koncentracích," cituje Guardian studii.
Profesor John Toy, ředitel Britského centra pro výzkum rakoviny, Guardianu
řekl: "Lidé by neměli být kvůli této studii vystrašení - je to jen souhrn
již dříve publikovaných výzkumů a neobsahuje nová zjištění. Autoři pouze
naznačili, že je pravděpodobné, že jisté chemikálie mohou být spouštěcím
faktorem pro rakovinu, ale nedodali pro to přesvědčivý vědecký důkaz."
Jamie Page, ředitel Společnosti pro prevenci rakoviny, která studii podpořila,
však namítá: "Tento výzkum je velice potřebný a ukazuje, že mezi
chemikáliemi a rakovinou je souvislost. Náš názor je, že pokud chceme nějak
pokročit v boji s rakovinou, je třeba omezit expozici lidí škodlivým
látkám."
Peter Melchett z Asociace zemědělské půdy řekl, že studie odráží výsledky
výzkumů z celého světa. "Jiní vědci zjistili, že děti, které jedí
biopotraviny, v sobě mají pesticidů málo. Pokud se chcete pesticidům vyhnout,
jezte biopotraviny," řekl podle deníku Guardian Melchett.
Hana Hermová
Zdroj: www.ecomonitor.cz
Copyright © 2006 - 2012 ATAC spol. s r.o. Kurzy zdravého životního stylu | Recepty pro zdraví