Zahřejte se jídlem!

Zdá se, že dlouhá zima ještě nekončí a mnozí z nás již energie nazbyt nemají. U žen, které bývají také zimomřivější, se pocit chladu a studených končetin při vyčerpání energie zvětšuje, nepomáhá často ani teplejší oblečení.
Proč tomu tak je?

Ženy jsou podle tradiční čínské medicíny považované přirozeně za více "jinové" - mají větší sklon k zimomřivosti než muži, kteří jsou "jangoví". Ženy si ve snaze udržet štíhlou postavu, nebo zhubnout nějaký ten kilogram vybírají ještě potraviny s ochlazujícím účinkem - známé v evropském jídelníčku jako dietní, které jsou podle čínské dietologie považované za jinové - s ochlazujícím nebo osvěžujícím účinkem. Tím nejen že organizmu nepřidávají více tepla, ale ještě ho dále ochlazují. Co by se mělo teda zařadit do jídelníčku, abychom se zevnitř zahřáli?

Mezi potraviny s teplým účinkem na organizmus patří z obilovin pohanka, jáhly, sladká rýže, z masa jsou to kuřecí, skopové, kuřecí a hovězí játra, jehněčí a hovězí ledviny, ale také garnát, úhoř. Z mléčných výrobků mají teplý efekt kozí a ovčí mléko, plísňový sýr a máslo a dále také slepičí vejce. Z ovoce jsou to broskve, třešně, maliny, datle, líčí, ze zeleniny pórek, česnek, křen, chřest, pažitka, cibule. Z ořechů jsou to vlašské a slunečnicová semena, mák Z koření je to zázvor, skořice, badyán, bazalka, fenykl, hřebíček, pepř, kmín, muškátový ořech, vinný ocet. Z nápojů jsou zahřívající „tvrdý“ alkohol, červené, švestkové a rýžové víno, káva, zázvorový čaj, čaj jogi...

Zahřívající potraviny by měli s opatrností konzumovat lidé s vysokým krevním tlakem, po mrtvici, častými migrénami způsobené nadměrným „ohněm“ jater (rozpínavá bolest na vrcholu nebo celé hlavy), sklonem k vznětlivosti a hyperaktivitě, ženy v menopauze, nebo lidé s nočním pocením, nespavostí nebo suchým kašlem.

MUDr. M. Majerčík, Dr.Ac.
Zdroj: www.zdravi4u.cz



Škola zdravého vaření