Zdroj omega-3 mastných kyselin ve stravě

Omega-3 nenasycené mastné kyseliny hrají důležitou roli v celé řadě životních procesů v lidském těle. Patří mezi polynenasycené tuky, jednu ze čtyř základních skupin tuků, které běžně přijímáme stravou a jsou tzv. esenciální, což znamená, že organismus je není schopen sám vytvořit, musíme je proto přijímat stravou. Tato nezbytně důležitá skupina tuků, o které je ze zdravotních důvodů stále větší zájem, se nachází jak v rostlinné, tak v živočišné stravě.

Nejúčinnější omega 3 kyseliny jsou EPA (eikosapentaenová kyselina) a DHA (dokosahexaenová kyselina) – vyskytují se v živočišných zdrojích, nejčastěji v tuku ryb žijících v chladných vodách (lososi, makrely, pstruzi, tuňáci). Tyto kyseliny patří mezi nejvíce zastoupené v naší stravě i doplňkové výživě.

V rostlinné potravě se také nachází významná omega 3 kyselina – ALA (alfa-linolenová) – nejvíce ji najdeme ve lněných semíncích (a olejích z nich lisovaných), dalšími zdroji jsou pak různé ořechy, dýňová semena, řepka olejná a listová zelenina. Zajímavé je, že olivový olej, jedna z nejčastěji protěžovaných potravin racionálního stravování s vysokým obsahem nenasycených tuků, obsahuje naprosté minimum právě omega 3 kyselin.

Bližší informace o účincích a významu příjmu omega-3 tuků najdete v článku Omega-3 kyseliny.



Obsah omega 3 kyselin v některých potravinách

Potravina

Obsah omega-3 kyselin
(ve 100 g)

Len

20

Losos

3

Vlašské ořechy

3

Dýňová semena

3

Sleď

2

Máslo

1

Sojové boby

1

Pšeničné klíčky

0.5

Olivový olej

0.5



Škola zdravého vaření