Zónová dieta

Zónová dieta

V 80. letech zkoumal dr. Barry Sears důvody obezity v USA a zjistil, že jednou z příčin je vysoký podíl sacharidů ve stravě. Vypracoval tzv. zónovou dietu, která se ve velmi krátké době stala jednou z nejpopulárnějších diet v celém západním světě.

V čem spočívají její principy?

Pro tuto dietu je nejdůležitější správný poměr sacharidů, bílkovin a tuků v každém jídle. Dr. Sears tvrdí, že pokud omezíme příjem sacharidů ve stravě na určité množství, přinutíme tím náš organismus, aby čerpal energii z bílkovin a tuků. Proto se v tomto případě doporučuje konzumovat stravu v poměru 40 % sacharidů – 30 % bílkovin – 30 % tuků (oproti např. klasické sacharidové dietě, která obsahuje až 60 % sacharidů). Zajímavostí je, že zónová dieta je snad jedinou moderní dietou, při které nesmíte mít hlad (alespoň se tak po dlouhá léta prezentovala v různých médiích). Podívejme se tedy blíže na její pravidla:

Snídat se doporučuje pokud možno ihned po probuzení, mezi jednotlivými jídly, jejichž maximální energetická hodnota by měla mít 2000kJ, je pauza maximálně 3-4 hodiny, poslední jídlo by mělo být těsně před spaním. S každým jídlem bychom měli vypít velkou sklenici tekutin.

Pokud volíme stravu s obsahem sacharidů, mají přednost potraviny s nízkým glykemickým indexem (pro představu - smažené hranolky 95,čokoládová tyčinka 70, banán 65, zeleninový salát 10). Čím více se glykemický index blíží hodnotě 100, tím méně vhodná potravina.

Čeho se vyvarovat?

Zastánci zónové diety v žádném případě nedoporučují nápoje s obsahem kofeinu a konzumaci tvrdého alkoholu (víno nezakazují, takže si nezapomeňte dopřát sklenku dobrého vína). Jako u mnoha jiných diet (resp. stravovacích návyků) stoupenci tohoto stylu upozorňují, že návrat k původnímu způsobu stravování se projeví nežádoucím jo-jo efektem.

Na závěr všech doporučení nesmíme zapomenout na nezbytnou pohybovou aktivitu.

Přiklad správného jídelníčku

Zkusme tedy uvést příklad správného jídelníčku dodržujícího výše uvedené principy:

Snídaně: míchaná vajíčka,grapefruit,půl krajíce žitného chleba.

Oběd: sendvič (salát z mořských plodů v pita chlebě), malý salát, jeden kus ovoce.

Odpolední svačina: plátek krůtích prsou, jablko.

Večeře: libové hovězí chilli, jeden kus ovoce.

Pozdní noční svačina: sklenice vína, malý kousek sýra.

Co říci na závěr? Zónová dieta je bezpochyby zajímavě sestaveným systémem pravidelného stravování, mnohé její doporučení však naprosto odporují představám jiných diet a stravovacích stylů.

Jejím komerčním tahákem je ale fakt, že ji propagují i světové mediální hvězdy – komu by se nelíbilo prakticky se neomezovat v množství jídla, pouze dávat pozor na to, co jíme?

Ilustrační obrázek: © Pixmac.cz



Škola zdravého vaření